Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Sterke groei horeca in afgelopen decennium: 6.000 horecazaken erbij

19 januari 2020

Ruim 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er in het afgelopen decennium in Nederland bijgekomen. Het aantal zaken steeg met dubbele groeicijfers tot ruim 42.000 blijkt uit cijfers en analyse van Datlinq insights.

Sterkste groei zit bij de koffietentjes, lunchrooms/broodjeszaken, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100.

Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je in Nederland met name voor het diner moment naar toe gaat hoewel het lunchmoment tegenwoordig ook steeds beter wordt ingevuld. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant.

Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%).

No alt text provided for this image

Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. De hoogste horecadichtheid vinden we in de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden, Zandvoort en de Zeeuwse kust. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden.

No alt text provided for this image

De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden.

Het horeca landschap is met name sinds 2015 flink gestegen. Oorzaken van de groeiende bestedingen is veranderend consumentengedrag (jongere generaties geven veel meer uit aan buitenshuis consumptie), sterk herstel van de economie en consumenten vertrouwen, sterk groeiend aanbod en een stevige groei van het toerisme. Ook is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal/bezorg zaken.

No alt text provided for this image

De winkelleegstand is de belangrijkste factor voor de groei van het aanbod van horecagelegenheden. Er kwamen heel veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms. Minder sterk was de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei in het volgende decennium zit in de locaties die inspelen op de eet- en drinkmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande en die trend zal aanhouden. Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt, lunch of tussendoortje gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in met name de steden.

Bron: Datlinq

 

Sinds 1972 De horecamakelaar voor Zuid-Oost Nederland

Nieuw aanbod

Bekijk volledig aanbod

Heeft u vragen? Laat ons u bellen.

Vul onderstaand contactformulier in, en wij bellen of mailen u zo snel mogelijk terug.